Etusivu > BLOGI > Mitra Vasara: Sisäinen rauha on aina saavutettavissa

Mitra Vasara: Sisäinen rauha on aina saavutettavissa

TARINA KIRJAN TAKANA: Muistiinpuut TARINA KIRJAN TAKANA: Kolme sokeaa hiirtä TARINA KIRJAN TAKANA: Ei enää toistensa varjossa TARINA KIRJAN TAKANA: Olisit edes kivi TARINA KIRJAN TAKANA: Miksi? – Onnellisuusprofessori pohtii suuria kysymyksiä TARINA KIRJAN TAKANA: Isä, Siri ja Hadrianus TARINA KIRJAN TAKANA: Lintujen katselemisen taito TARINA KIRJAN TAKANA: Vapaalla tyylillä taitajaksi TARINA KIRJAN TAKANA: Big Rich Money TARINA KIRJAN TAKANA: Johtamista kehittämään TARINA KIRJAN TAKANA: Unelmalista TARINA KIRJAN TAKANA: Pidä kiinni kädestäni TARINA KIRJAN TAKANA: Ekotrippi TARINA KIRJAN TAKANA: Syli TARINA KIRJAN TAKANA: Susi joka pelkäsi pimeää TARINA KIRJAN TAKANA: Mikä mieli uskonnoissa? TARINA KIRJAN TAKANA: Credo – Tieni mystiikkaan TARINA KIRJAN TAKANA: Jostakin olen tullut Puhuttava runo Liisa Näsi: Kirjoittajan elämä Mitra Vasara: Sisäinen rauha on aina saavutettavissa Sebastian Siukonen: Elämää väreissä Vähävaraisten auttaminen on sydämen asia "Merkittävä yhteiskunnallinen ja sivistyksellinen puheenvuoro"

3170.jpg

Sisäinen rauha ei ole muusta elämästä erillinen tila, jonka vain jotkut harvat voivat saavuttaa. Itse asiassa sisäinen rauha on kaikkein luontaisin olemisen tila. Se tarkoittaa yksinkertaisesti elämistä tässä ja nyt, vailla mielen analysointiin tai tunteisiin samastumista. Mieti vaikka metsän olentoja – ne yksinkertaisesti ovat olemassa tässä hetkessä, miettimättä turkkinsa väriä tai seuraavan talven lumitilannetta.


Ajatuksia ja tunteita toki tulee jatkuvalla syötöllä esiin, niin käy meille kaikille. Tunteet ja ajatukset sinänsä eivät ole mikään ongelma. Tärkeintä on hahmottaa tämä ero:


- Kun tulkitset elämää mielen kautta, samastut ajatuksiin ja tunteisiin. Haluat ymmärtää ajatusten ja tunteiden syyt, analysoida ja siten osittain myös kontrolloida niitä. Joskus analyysi auttaa oivaltamaan jotakin, mutta yleisesti ottaen pelkkä analysointi on vain hyvin uuvuttava prosessi, josta ei tule loppua. Mieli hakee selityksiä, eikä kaikkeen kerta kaikkiaan ole loogista selitystä.


- Siksi on hyödyllisempää kokea asiat hyväksyvästi. Sitä on sisäinen rauha. Koet vihaa – ok. Et eksy siihen etkä anna sen hallita olemistasi. Et yritä analysoida sitä puhki, vaan annat itsesi kokea tunteen vastustamatta sitä. On tietysti eri asia kokea tunne kuin eksyä siihen: vihan tunnistaminen ja tunteminen kehossa on eri asia kuin sen ilmaiseminen huutamalla täysiä tai heittelemällä tuoleja. Itse tunne ei ole ongelma, vaan tunteen tai sen syyn vastustaminen. Et ehkä halua kokea vihaa, tai et haluaisi, että sinut esimerkiksi taas kerran keskeytettiin.


Kun huomaat seuraavan kerran vastustavasi sitä mitä tapahtuu, kokeile pystytkö havainnoimaan tapahtumia sisäisestä rauhasta:


- Hengitä syvään sisään ja ulos.

Tämä on hyvin tärkeää - se rentouttaa kehoasi ja mieltäsi!


- Tarkkaile, mitä sinussa tapahtuu.

Tunne nousee, miltä se tuntuu kehossasi? Entä mihin mielesi matkaa? Teetkö tulkintoja, tuleeko asiasta vakavampi kuin se onkaan?


Pystytkö katsomaan näitä tapahtumia hieman etäältä, kuin tarkkailisit itseäsi hyväksyvästi ja lempeästi? Mieli on nopea tuomitsemaan niin ulkomaailman kuin sinut itsesikin. Sinun ei kuitenkaan tarvitse uskoa ajatuksiasi eikä olla tunteidesi pompoteltavana.


Sisäinen rauha voi joskus tuntua olevan kaukainen tai jopa mahdoton olotila, jos eksyt ja uppoudut ajatuksiin ja tunteisiin oikein kunnolla. Muista silloin, että sisäinen rauha on aina sisälläsi, se on olemisesi ydin. Voit aina palata ajatuksettomaan, hyväksyvään tilaan – todelliseen itseesi.



Tuotetta lisätty
ostoskoriin kpl
Siirry koriin
EUR24,90
KIRJAUDU
Sisäänkirjautuminen
Rekisteröityminen
OMA TILI
Omat tiedot
Omat tilaukset
Omat laskut
ASIAKASPALVELU
Asiakaspalvelu
Yhteystiedot
Toimitusehdot
SEURAA MEITÄ
Facebook
Instagram
Linkedin